Træningsvideo #8: Går du og spænder i maven?

Går du og spænder i maven? 
Hvis du oplever vedvarende hæshed, stemmetræthed eller stemmeanstrengelse, er en af årsagerne næsten altid, et alt for stort spænd i maven og mellemgulvet.


Når du taler eller synger, bruger du aktivt din mellemgulvs muskel og dine mavemuskler. Musklerne skiftevis aktiveres og afspændes. 


Du skal nemlig slappe af i dine mavemuskler, for at mellemgulvsmusklen kan aktiveres og stemple nedad på dine indåndinger, og derved give plads til at luften kan komme helt ned i bunden af brystkassen. Og derefter skal dine mavemuskler, sammen med dine mellemribbensmuskler, aktiveres for at kunne styre i hvilket tempo din mellemgulvsmuskel afspændes igen.


I hvert fald, hvis du gerne vil have klang, styrke og udholdenhed i din stemme.


MEN rigtig mange, både professionelle og helt almindelige talere og sangere, har et konstant spænd i disse muskler, som er alt for stort, og som hæmmer vekselvirkningen mellem aktivering og afspænd, og dermed dit åndedræt. 


Og ikke kun det: når vi har et for stort spænd i maven og mellemgulvet, så får vi samtidig et for stort spænd i musklerne omkring struben, og derfor er en af årsagerne til vedvarende hæshed, stemmetræthed eller bare anstrengt stemme, næsten altid et alt for stort spænd i maven og mellemgulvet.


Der kan være mange årsager til, at vi går og spænder for meget i maven og mellemgulvet. Udover at det kan skyldes en uhensigtsmæssig måde at bruge vores stemme på, kan vi også gå og spænde for meget i maven og mellemgulvet af årsager som f.eks. stress og angst. Eller behovet for at have kontrol med alting, eller følelsen af at vi skal være på vagt.


Kropsidealer spiller også en stor rolle. Jeg tror du vil blive overrasket over, hvor mange jeg møder her i klinikken, som siger at de godt er klar over, at de går og trækker maven lidt ind. Og det er både kvinder og mænd, unge som voksne.


Et af mine yndlingsstræk!
Uanset hvad spændet skyldes, så kan det høres på din stemme, når dine mavemuskler og din mellemgulvsmuskel afspændes. Og det vil føles meget friere og mere ubesværet for dig, at bruge din stemme.


Derfor har jeg lyst til at dele et af mine yndlingsstræk, som er et simpelt og virkningsfuldt stræk, der afspænder mave, psoas, mellemgulv og hele din forside. Derved får du en bedre holdning, dit åndedræt får mere plads i bunden af brystkassen, og musklerne omkring din strube afspændes.


At strækket også aktiverer dit parasympatiske nervesystem - det der sænker angst og stressniveau - det er bare den sædvanlige bonus ved at bruge din stemme bedre ;-)


Lig i strækket i minimum 5 minutter og gerne længere. Husk opmærksomheden på dit åndedræt, som jeg guider til i videoen, du ser øverst til højre på siden her.


God fornøjelse!


Spændinger i mave og mellemgulv er som sagt bare én af årsagerne til problemer med stemmen. Det kan også handle om nogle andre ting du gør uhensigtsmæssigt når du taler eller synger. 
Er du i tvivl, om du spænder i maven og mellemgulvet, og om det er derfor at din stemme er hæs, træt eller anstrengt, så er du mere end velkommen forbi til et gratis og uforpligtende stemmetjek


De bedste hilsner Jette Dahl

Video: afspænd din mave, psoas og mellemgulv

Vil du forbedre din stemme?

Book tid til en 1:1 session hvor vi tager udgangspunkt i lige præcis dine stemmemæssige udfordringer og ønsker. Husk, du er altid velkommen til et gratis og uforpligtende stemmetjek først.
Book online, send mig en mail, eller ring til mig.
Mail: jettedahl@stemmeklar.dk
Mobil: 26258558

 

Del med andre