Guide: Er styrketræning usundt for stemmen?

H


vis du oplever at du nemt bliver hæs eller træt i stemmen når du taler eller synger, så er det en god ide at kigge på hvad du dyrker af motion, og være særlig opmærksom hvis du dyrker styrketræning.


Og hvorfor så det, jo hvis du har et minut, så prøv lige dette:
Læg dig ned på ryggen med bøjede ben, og lav en sit up, hvor du løfter overkroppen op fra gulvet, i retning af dine knæ. Læg mærke til hvor du spænder i kroppen.
Du spænder selvfølgelig først og fremmest i dine mavemuskler, men hvis jeg siger nakken, kan du så mærke, at du også spænder der, når du laver øvelsen?


Prøv nu i stedet at lave planken, hvor du ligger på gulvet, hvilende på underarmene og med kun tæerne i gulvet. Du kan også lave den lidt blidere udgave, hvor du i stedet for at ligge hvilende på underarmene, sætter håndfladerne i gulvet, og står med armene strakt.
Hvor spænder du nu i kroppen? Kan du mærke at du stadig får aktiveret musklerne omkring mave og ryg, men nu spænder mindre i nakken?


Og hvad har de forskellige muskelspændinger så med stemmen at gøre?
Jo, grundlæggende set er styrketræning ikke usundt for stemmen. Tværtimod kan træning af mave- og rygmuskler styrke din kontakt til de åndedrætsmuskler, som du skal aktivere, når du bruger din stemme, og træningen kan hjælpe dig til en bedre kropsholdning, som også er afgørende for stemmen.


Men det er vigtigt at undgå spændinger i nakken, for spændinger her forplanter sig til musklerne omkring din strube og kæbe, hvorved dine stemmelæbers bevægelsesfrihed mindskes, med det resultat at din stemme ikke kan præstere optimalt, uden at du efterfølgende bliver træt i stemmen, eller som sanger, bliver begrænset teknisk.


Laver du i forvejen styrketræning, og synes du at din steme fungerer, som du gerne vil have den skal, så er der ingen problemer i, at du fortsætter med din træning. Men hvis du nemt bliver hæs, træt i stemmen eller f.eks. har svært ved at få nok kraft på din stemme, og samtidig gerne vil lave styrketræning, så er mine bedste råd:



  1. Husk at trække vejret mens du træner! Et frit åndedræt giver dig både et større udbytte af selve øvelserne, men hjælper dig også bedre til at kunne spænde af i musklerne igen, så kroppen kan yde den nødvendige støtte til din stemme efter træning.

  2. Undgå at tale samtidig med at du laver øvelserne. Det gælder også når du laver tunge løft i hverdagen.

  3. Forsøg at være afspændt i nakke og kæbe, mens du laver øvelserne. Er det svært, så overvej om du kan skifte nogle af øvelserne ud med andre mere hensigtsmæssige øvelser, som f.eks. planken fremfor sit ups.

  4. Lav stræk- og afspændingsøvelser for nakken efter træning. Du kan f.eks. lave dem samtidig med at du alligevel strækker resten af kroppen ud.

  5. Drik masser af vand efter træningen, også for stemmens skyld, da det er vigtigt at holde stemmelæberne fugtet.


Hvis du vil have din stemme til at fungere bedst muligt, behøver du altså ikke at holde dig fra styrketræning, men blot være opmærksom på hvordan du træner.


Planken er for i øvrigt også en rigtig godt øvelse at lave, lige inden du skal ind og synge eller tale for nogle, hvis du kan mærke at du mangler energi til at støtte stemmen. Men vær selvfølgelig opmærksom på om øvelsen egner sig til dig og din krop. Hvis du googler "planken", kan du finde masser af vejledning til hvordan du bedst laver øvelsen.


God (styrke-)træningslyst!


De bedste hilsner Jette

Stemmeproblemer

Oplever du hæshed, stemmetræthed, eller andre funktionelle stemmeproblemer, der på den ene eller anden måde begrænser dig, når du taler eller synger? Læs mere her om hvordan jeg behandler stemmeproblemer.

Vil du vide mere?

På min Blog finder du flere indlæg, videoer og guides. Vil du have mere, så tilmeld dig mit nyhedsbrev nederst på siden her, og modtag samtidig min guide: "20 gode råd mod hæshed" som velkomstsgave. Når du tilmelder dig, giver du tilladelse til at dine persondata behandles som beskrevet herDu kan også følge med inde på min facebookside

Blog Og Oevelser Redigeret Stoerrelse

Del med andre